Commercieel aanbod (KP) is een kans om jezelf aan de klant te melden en te vertellen hoe je zijn problemen kunt oplossen. Zoals elk document in de zakenwereld, heeft het geen duidelijke en nauwkeurige regels voor het opstellen. Maar op basis van onze eigen ervaring hebben we voor u een advies opgesteld waarmee u een competent en begrijpelijk commercieel voorstel kunt maken. 1) Ken uw klanten Wees u bewust van hun doelen en doelstellingen, de problemen waarmee ze worden geconfronteerd. Voel je vrij om feedback te vragen na het einde van het project, het zal je helpen om elk nieuw voorstel beter te maken dan het vorige. 2) Selecteer het commerciële voorstelformaat dat het meest geschikt is voor de klant De inhoud is natuurlijk altijd belangrijker dan de vorm, maar als het commerciële voorstel moeilijk te begrijpen is, kan de klant zelfs het meest voordelige en interessante aanbod negeren. Zorg ervoor dat alle grafieken, diagrammen, afbeeldingen, kopteksten en andere elementen op hun plaats blijven wanneer u het voorstel naar de klant stuurt. In dit geval zijn .docx-documenten en .pptx-presentaties niet erg betrouwbaar, aangezien ze erg afhankelijk zijn van de versie, die misschien niet samenvalt met uw klant. Om uzelf tegen dergelijke onverwachte situaties te beschermen, dient u documenten in .pdf-indeling in of gebruikt u websitebouwers (zoals Tilda of Wix). 3) Werk met feiten – wees niet ongegrond Toon uw potentiële klantcases, recensies, certificaten die uw kwalificaties bevestigen. Onthoud de cijfers – dit is het meest overtuigende argument. Vertel een verhaal uit heden en verleden: laat zien hoe uw werk uw klanten heeft geholpen de gewenste resultaten te bereiken. Hoe interessanter uw professionele achtergrond is, hoe groter de kans dat de klant geïnteresseerd is in uw aanbieding. 4) Essentie, essentie en nogmaals essentie Een commerciële aanbieding moet precies een reclame en een aanbieding zijn. Geef zo gedetailleerd en duidelijk mogelijk aan wat u voorstelt. Onthoud dat onduidelijkheid en understatement een teken zijn dat u zelf niet zo goed begrijpt wat u wilt verkopen. 5) Personalisatie is de sleutel tot succes Niemand wil een standaard “verkoopaanbod” ontvangen dat door tien klanten tegelijk wordt verstuurd. Spreek de persoon aan bij naam en patroniem, stel een CP op in de context van een specifieke situatie, geef alleen die voorbeelden die direct verband houden met de taak. Laat de klant zich belangrijk en uniek voelen. 6) Besteed aandacht aan de tekst Gebruik tijdens het opstellen van het commerciële voorstel de typografische lay-out van Birman (u kunt er visgraataanhalingstekens, streepjes en zeldzame symbolen plaatsen) en de hoofdredacteur (zal de tekst van verbaal afval verwijderen). Denk eraan om laconiek te zijn, probeer één gedachte in één zin te passen, vermijd zware verbale constructies. Denk eraan om bij het gebruik van professionele terminologie definities en uitleg te geven. Een klant weet bijvoorbeeld misschien niet wat retargeting of CPM is. 7) Blijf op de hoogte Bekijk uw concurrenten, kijk wat ze goed doen en wat niet. Bedenk hoe u hun fouten kunt vermijden, leer van hun ervaring en hoe u beter kunt worden dan zij. En tenslotte U kunt tientallen artikelen lezen of honderden video’s bekijken over het schrijven van een verkoopvoorstel. Maar niets kan de praktijk vervangen. Als u op dit moment geen echt commercieel voorstel hoeft uit te werken, zoek dan uw potentiële klant op internet en probeer een commercieel aanbod voor hem op te stellen. Vraag collega’s en kennissen om de CP te beoordelen. Kortom, probeer, experimenteer, verbeter en vraag gerust om feedback.
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html |
