RT Marketing Begrippen
Image default
Zakelijk

Marketing automation met CRM

Marketing is voor elke organisatie van belang. Het aantrekken en behouden van klanten, top-of-mind blijven onder de doelgroep en blijven groeien als bedrijf, dat is het doel van marketing. CRM is een onderdeel van marketing wat belangrijk is voor klantcontact en dus voor het aantrekken en behouden van klanten waar bedrijven op draaien. Wij willen u graag uitleggen wat CRM is en waarom het zo belangrijk is. Daarnaast leggen wij uit hoe marketing automation CRM zelf beter maakt.

Wat is CRM?

De afkorting “CRM” staat voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. In de kern bestaat CRM uit twee kanten:

  • Het beheren van al het contact met klanten

  • De automatisering van bedrijfsprocessenprocessen

Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

De CRM-markt is enorm divers en tegelijkertijd sterk gedifferentieerd. De hoge mate van concurrentie vereist talrijke innovaties en een constante doorontwikkeling van de systemen, wat uiteindelijk vooral de klant ten goede komt. Door het grote aanbod op de markt vinden veel bedrijven het echter steeds moeilijker om een ​​keuze te maken voor een CRM-systeem.

Wat is marketing automation?

In verband met CRM-software wordt ook vaak ‘marketing automation’ genoemd. Een term die op het eerste gezicht een modewoord lijkt, maar waar voor bedrijven tal van voordelen schuilen. Wij willen de mogelijkheden van marketing automation met CRM-software nader bekijken en laten zien waar bedrijven tijd en geld kunnen besparen door gebruik te maken van een geschikt systeem.

Marketing automation of marketing automatisering beschrijft een softwareondersteunde methode om verkoop- en marketingprocessen te automatiseren. Oftewel, dit is een gebied dat verschillende activiteiten en processen in marketing en verkoop omvat. Het gaat in principe om het verrijken van gebruikersprofielen met informatie op basis van het gedrag van de gebruikers of klanten om geautomatiseerde processen voor individuele klantcommunicatie te kunnen ontwerpen. Last but not least is het doel om het aantal potentiële nieuwe klanten of leads te vergroten.

Efficiëntie en individualiteit

Een persoonlijke klantbenadering op maat ontwikkelt zich steeds meer tot een beslissend concurrentievoordeel. Bedrijven moeten niet alleen hun eigen klanten kennen, maar ze ook op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste content aanspreken. Hoe groter het klantenbestand, hoe onrealistischer deze onderneming wordt zonder softwareondersteuning. Met behulp van marketing automation zijn juist die essentiële, persoonlijke benaderingen te automatiseren, wat uiteindelijk niet alleen tijd, maar ook geld scheelt. Daarnaast zorgt marketing automation voor een papierloos kantoor.

Marketing automation met CRM software

Marketingautomatisering zelf begint vanaf het moment dat het bedrijf het voortouw neemt; dus een potentiële nieuwe klant; ontvangt. In het CRM-systeem van het bedrijf wordt een profiel aangemaakt, dat in eerste instantie alleen stamgegevens zoals naam en adres bevat. Alle informatie van de eerste interactie wordt ook vastgelegd. Bij elk verder contact tussen het bedrijf en de lead wordt het profiel vervolgens verrijkt met data. Interactie kan plaatsvinden via e-mail, via de website, telefonisch of via een ander kanaal. De omnichannel-aanpak zorgt ervoor dat er geen essentiële informatie onopgemerkt blijft. Uiteindelijk is het resultaat een zo compleet mogelijk beeld van de lead.

De juiste leverancier van CRM-software

De CRM-markt is vol met verschillende leveranciers die elk een ander CRM-systeem aanbieden. Om de juiste te vinden die bij u past is een lastige en lange zoektocht. Het is fijn als een CRM-systeem flexibel en aan te passen is. Het CRM-systeem van Easydus is z’n softwaresysteem. U kunt een CRM-systeem zelf inrichten zonder ICT-kennis. Het biedt realtime overzichten en bijbehorende automatisch communicatie.