Wat is SEA?

4 nov

SEA is een afkorting en staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands noemt men dit Zoekmachine adverteren. Maar wat is SEA precies? Als je SEA in één zin moet omschrijven betekent het dat je een betere positie krijgt in zoekmachines door het betalen van geld voor advertenties. Wanneer zo’n advertentie gemaakt wordt worden er een aantal zoekwoorden ingesteld. Als mensen dan bijvoorbeeld binnen Google zoeken naar één van deze zoekwoorden, dan krijgen ze de advertentie bovenaan als eerst te zien in de zoekresultaten. Als iemand op deze advertentie klikt, moet de adverteerder geld betalen hiervoor. Kortom, met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld.

Doel van SEA

Het algemene doel van SEA is om meer verkeer naar je website te leiden. Met SEA kun je namelijk verkeer naar je website halen in een zeer korte tijd. Je wilt dat je zoveel mogelijk relevant verkeer uit je campagnes haalt, natuurlijk tegen zo weinig mogelijk kosten.

SEA als strategie

SEA is direct zichtbaar. Dit maakt SEA dus een korte termijn strategie. Het succes is goed te meten. Je kunt namelijk direct zien wat een campagne je gekocht heeft, maar ook hoeveel mensen op de advertentie geklikt hebben en wat voor conversie de advertentie heeft opgeleverd.

Voordeel

Een voordeel van SEA is dat het je pas geld kost als er daadwerkelijk iemand op jouw advertentie klikt. Een klik, een bepaald aantal weergaven en een conversiepercentage dragen bij aan de kosten voor jouw SEA. Zodra dit niet gebeurt en jouw doel dus niet wordt bereikt, betaal je vrijwel niets.

Nadeel

Het grote nadeel aan SEA is dat de resultaten niet blijvend zijn. Zodra jij stopt met het betalen voor de desbetreffende campagne, word jouw advertentie niet meer getoond in de resultaten van de zoekmachine.

Om antwoord te geven op de vraag “Wat is SEA?”, kunnen we dus kort zeggen: SEA is het betalen voor advertenties, die in de zoekmachineresultaten bovenaan worden getoond zolang jij daarvoor betaalt.

https://web-wings.nl/wat-is-sea/