Bij telematica gaat het voor een groot deel over telecommunicatie, ook wel op afstand communiceren. Iets wat essentieel is bij het beheren van een wagenpark. Want hoe communiceert u nu op afstand? De technologische mogelijkheden zijn enorm. Maar de magie ontstaat doordat telematica nauw verbonden is met informatica. Met communicatiesystemen en tracking apparaten breng je gemakkelijk informatie over naar verschillende locaties. Dat betekent ook dat u als wagenparkbeheerder veel waardevolle informatie kunt ontvangen. Klinkt niet slecht toch? Waarom u vandaag nog uw wagenpark moet upgraden met telematica? Dit lichten we toe aan de hand van de 4 belangrijkste voordelen.
Als wagenparkbeheerder is het een van uw kerntaken om te zorgen dat de chauffeurs veilig de weg op gaan. Maar niet alleen dat ze zelf veilig blijven in het verkeer, ook dat ze een veilige situatie creëren voor andere weggebruikers. Hoe telematica hier aan bijdraagt? Simpel. U ontvangt als wagenparkbeheerder gegevens over het rijgedrag van uw chauffeurs. De informatie is niet bedoeld om ze te controleren, maar juist om feedback te geven. Pak de gegevens erbij en ga het gesprek aan. Op deze manier geeft u de chauffeurs het inzicht en mogelijkheid om het rijgedrag aan te passen. Een beter rijgedrag draagt bij aan:
Bijna iedere wagenparkbeheerder heeft het als doelstelling; het besparen op de kosten. Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. U bent hier van een groot deel afhankelijk van uw chauffeurs. Goed nieuws dat telematica u hier bij helpt. Een van de gegevens waar u zicht op heeft met telematica is het brandstofverbruik en -verspilling. Dit gebeurt bij stationair draaien of een lekkage. Bij het doornemen van de gegevens kunt u meteen actie ondernemen wanneer u ziet dat de verspilling hoog is.
We noemen deze los van de besparing op de wagenparkkosten, omdat dit een belangrijk voordeel is van telematica. Onderhoud van zakelijke voertuigen is een grote kostenpost. Zeker wanneer chauffeurs onverantwoord rijden of wanneer het zakelijk voertuig te laat wordt onderhouden. Zeker bij een grote vloot is het bijna niet bij te houden wanneer welk voertuig toe is aan een onderhoudsbeurt. Daarom is het zo voordelig om gebruik te maken van telematica. U ontvangt hiermee automatisch een melding op basis van het aantal gereden kilometers, gebruik van de motor (ook bij stationair draaien) en de duur van de ritten. Zo voorkomt u slijtage en kosten die u met tijdig handelen kunt voorkomen.
U heeft niet alleen zicht op de duur van de ritten, maar ook welke route een chauffeur aflegt. Telematica maakt namelijk gebruik van near-real-time GPS-gegevens. Zijn er routes waar vaak files staan? Of is er een snellere route? Dan heeft u dit snel inzichtelijk met telematica. Zelfs op het laatste moment kunt u een chauffeur van zijn route laten afwijken. Staat de chauffeur toch stil in de file? Dan ziet u precies waar het zakelijk voertuig is en hoe lang het ongeveer duurt voor deze op eindbestemming is. Zo kunt u extra klantenservice verlenen door de klant op de hoogte te stellen van de vertraging.
Maakt u nog geen gebruik van telematica? Dan zijn bovenstaande voordelen genoeg reden om dit voor de toekomst te overwegen. Vraag een expert naar de mogelijkheden voor uw bedrijf.
|
https://www.verizonconnect.com/nl/kennisbank/artikel/wat-is-telematics/ |