Op welke manier kun jij stressbestendig worden?

7 okt

Ervaar jij weleens stress en voelt het soms alsof het allemaal te veel voor je is? Dan is het belangrijk dat je de symptomen van stress en een burn-out goed in de gaten houdt. Wanneer je voor een lange periode achter elkaar veel stress ervaart, heeft dit een negatief effect op je mentale en fysieke gezondheid. Het is in ieder geval belangrijk dat je het gevoel van stress wat je ervaart niet negeert of wegstopt. Dit kan namelijk hele nare gevolgen hebben, omdat stress je letterlijk ziek kan maken. In deze blog lees jij wat je eraan kunt doen om stressbestendiger te worden. Op die manier voorkom je wellicht dat je in een burn-out terecht komt.

Wat is stressbestendig zijn?

Stressbestendig gedrag vertonen houdt in dat je goed met stress om kunt gaan. Het maakt je niet uit of je tegenslagen, werkdruk, teleurstellingen of tijdsdruk ervaart. Wanneer je stressbestendig bent kun jij altijd rustig blijven en goed met de stress die je voelt omgaan. Een kenmerk van stressbestendig zijn is dat jij je niet laat leiden door de emoties die je voelt, jij kunt je hoofd moeiteloos koel houden. Je raakt door niets of niemand van slag en doet altijd je eigen ding, wat op dat moment goed voor je voelt. Wanneer je niet stressbestendig bent, raak je juist makkelijk van streek en heb je het gevoel dat je de controle of het overzicht kwijtraakt. Hierdoor kun je chaotisch gedrag vertonen en keuzes maken waar je niet lang genoeg over na hebt gedacht. Gelukkig kan jij je stressbestendigheid trainen. Je leert dan om je minder van stressgevoelens aan te trekken. Wanneer je stress herkent, weet je precies wat je kunt doen om de stress bij jezelf te verminderen.

Tips om stressbestendig te worden

Wist jij dat stressbestendig zijn een vaardigheid is die je kunt trainen? Wanneer je er aandacht aan besteed kun je er namelijk steeds beter in worden. Ten eerste is het belangrijk om jezelf het volgende af te vragen: wat is stress? Wanneer je dat weet, kun je er slim op in spelen. Het is belangrijk dat je gemotiveerd bent om stressbestendig te worden. Je kunt cursussen doen of boeken lezen over timemanagement, assertiviteit en stress coping. Mediteren of mindfulness helpt ook mee aan een betere stressbestendigheid. Wanneer je genoeg oefent en er voldoende tijd in steekt, leer je vanzelf stressbestendiger te zijn.

https://www.liberi.nl