In tijden waar online marketing steeds meer toeneemt lijkt het alsof offline marketing langzaam minder belangrijk wordt. Deze gedachte is logisch: er wordt steeds meer gehamerd op het hebben van een app, een social media pagina en het hebben van een website die geschikt is voor alle mogelijke apparaten. Hierdoor lijkt het, naast de toegenomen kwaliteit van geprinte media door betere printers zoals die van KBA metronic, alsof de offline marketing stilstaat: alles draait nog altijd om posters, flyers en advertenties op diverse offline media, net als twintig jaar geleden, toch? Dit is echter helemaal niet het geval. Offline marketing is wel degelijk verandert ten aanzien van twintig jaar geleden. Zelfs ten aanzien van een jaar geleden is er een heleboel verandert! De twee grootste veranderingen zijn enerzijds het linken van offline en online campagnes om zo een cross-media campagne te creëren en anderzijds het creëren van ervaringen voor de doelgroep en geïnteresseerden in het algemeen. Ervaringsmarketing is momenteel een grote trend in marketing. Waar het vroeger slechts draaide om een poster in een winkel, wordt nu alles uit de kast getrokken om een belevenis te creëren welke gebaseerd is op interactie, co-creatie en fantasieën. Denk hierbij aan de Red Bull Air Race, de Glamour Stiletto Run, maar bijvoorbeeld ook een doorsnee winkel waar je alles kan uitproberen en het in de winkel aanwezig zijn al een hele belevenis op zich is. Deze offline ervaringen kunnen gelinkt zijn met online media, wat de tweede ontwikkeling van marketing vormt. Een poster die je kunt scannen met je mobiele telefoon bijvoorbeeld, waardoor je vervolgens naar een video of andere pagina geleid wordt, waar bijvoorbeeld meer informatie te vinden is. Dit linken gebeurd vaak door middel van een QR code, welke met een QR code printer op de poster is gedrukt. Zo kunnen de posters als het ware als teasers of toegangsdeur gebruikt worden, en neem je de geïnteresseerden mee naar waar het echt om draait! |
http://kba-metronic.com/ |