Wat is zoekmachine adverteren en waarom zou je het doen?

8 nov

 

Met zoekmachine adverteren ga je als bedrijf inzetten op betaalde advertenties in zoekmachines zoals Google en Bing.  Dit wordt ook wel SEA genoemd. Het grote voordeel van SEA ten opzichte van zoekmachine optimalisatie (SEO) is de snelheid. Met zoekmachine optimalisatie kan het wel maanden duren om hoog te ranken in zoekmachines, Hoewel je met de SEA meteen bovenaan in de zoekresultaten kan verschijnen. Op die manier kun je bijvoorbeeld meer leads genereren en je omzet vergroten. Je moet het zien als een investering in je bedrijf door succesvol te adverteren. 

Waarom is het voor het resultaat beter om deze SEA uit te besteden? 

Dit is een goede vraag, want je kan namelijk ook denken dat je het ook prima zelf kan. Echter is het zo dat je voor het beste resultaat jouw Google Ads-campagne beter kan uitbesteden aan de professionals die werkzaam zijn bij een Google Ads bureau. Zij beschikken namelijk over de juiste kennis om het maximale uit de campagne te halen. Ben jij ondernemer en beschik jij ook over de juiste kennis, dan is het een ander verhaal. Maar op het moment dat je de Google Ads-campagne zonder de juiste kennis beheert zal dit in de meeste gevallen te kostbaar zijn of te ingewikkeld worden. 

Het geheim van een succesvolle campagne zit hem namelijk niet in het opzetten van een campagne, maar in de continue optimalisaties. Hierdoor is de kans een stuk groter dat je jouw online doelstellingen zult realiseren. Het is belangrijk om een campagne op een regelmatige basis bij te sturen. 

Werkwijze van de professionals 

Als eerst gaan de professionals met jou in gesprek om de belangrijkste doelstellingen te achterhalen. Voorbeelden van doelstellingen zijn meer ingevulde formulieren of meer producten/diensten verkopen. Vervolgens maken de professionals dit meetbaar op de website en verwerken zij alle gegevens in datagerichte dasboards. Jij als klant krijgt maandelijks deze dashboard opgestuurd. Als de gewenste conversies bekend zijn gaan de professionals de campagne zodanig inrichten dat er met de laagste kosten een zo hoog mogelijk conversiepercentage wordt behaald. Op die manier proberen de professionals het maximale rendement uit de campagne te halen.